I mitt arbete börjar jag alltid med att lära barn ordbilder.

Mitt tips är att börja med ord/begrepp som betyder något för eleven.

Använd substantiv först eller namn på personer.

Introducera ganska snart pronomen och andra småord.

Börja snart att bygga meningar med orden som eleven kan läsa. Använd en enkel bok som utgångspunkt för att eleven ska känna gläjde i att kunna läsa på egen hand.

P.S När min dotter började att läsa ville hon inte läsa varken för mig eller hennes pappa. Hon är en envis liten tjej som visar oss när hon kan något…inte när hon tränar på något. Men för att kunna läsa behöver man träna! Så vi ”lurade” henne att läsa utan att hon tänkte på det.

Vi tog alla ordbilder ur Godnatt Alfons som vi gjorde memory med. Utan att hon tänkte på vad hon lärde sig kunde hon ganska snart alla ordbilder och vips läste hon ur Alfons. Vilken lycka!

 ordbilder